keskiviikko 10. syyskuuta 2014

Posti kulkee - jos kulkee

Käytän paljon ulkomaisia nettikauppoja. Pääsääntöisesti toimitukset sujuvat moitteettomasti, usein Saksasta tai Englannista lähetetty paketti on ovella muutamassa päivässä. Aina kaikki ei kuitenkaan suju kuten pitäisi.

Tilasin urheiluravinteita englantilaisesta CRC verkkokaupasta 22.7. Pyöräilykausi oli kiivaimmillaan, ja olin iloinen kun postin jakeluauto vihdoin kurvasi pihaan viikon päästä tilauksesta. Postimies totesi kuitenkin heti alkuun, että tätä pakettia ei kannata kuitata vastaanotetuksi, koska se on pahasti rikki. Aaltopahvista tehty pakkaus oli toden totta niin märkä ja rikkinäinen, että sieltä putoili tavaraa jo jakeluauton lattialle. Posti lupasi palauttaa paketin vahinkoilmoituksen kera lähettäjälle ja kehotti tekemään asiasta lähettäjälle reklamaation. CRC:n sivuilta löytyi tähänkin tapaukseen hyvät toimintaohjeet.

Aikaa kului ja odottelin jo CRC:ltä ilmoitusta palautuneesta lähetyksestä, kun eräänä päivänä samainen paketti tuotiin uudelleen minulle, nyt vain muoviin käärittynä. Ihmettelin miten asiakaspalautus voi päätyä takaisin asiakkaalle. Tähän ei löytynyt selitystä, mutta Itellan seurantatietojen mukaan paketti oli käynyt kääntymässä Itellan logistiikkakeskuksessa ja reititetty sitten virheellisesti takaisin minulle. Postin asiakaspalvelusta saamieni ohjeiden mukaan lähetin paketin sellaisenaan uudelleen matkaan 14.8. Tilauksesta oli siis kulunut jo kolme viikkoa. Tässä vaiheessa tilasin vastaavat tarvikkeet toisesta brittikaupasta, jonka lähetys löysi ehjänä perille neljässä päivässä.

Kului viikko ja kaksikin, mutta hyvitystä palautetusta paketista ei alkanut kuulua. Lähetyksen reititystiedoista selvisi, että se oli lähtenyt maasta 19.8. mutta palannut takaisin Itellan logistiikkakeskukseen 25.8. Mitä tällä välin tapahtui, on hämärän peitossa. Vihdoin 9.9. CRC ilmoitti vastaanottaneensa asiakaspalautukseni ja hyvitti ostoksen hinnan sovitusti.

Aiemmassa blogikirjoituksessani ihmettelin matkalla kadonnutta postilähetystä. Tässä tapauksessa ihmetyttää, miten asiakaspalautukselle voi käydä niin, että se päätyy alkuperäisen lähettäjän sijaan takaisin asiakkalle. Sekään ei vakuuta, että uudelleen lähetettykin paketti oli matkalla yli kolme viikkoa seilaten edes taas maasta toiseen. Maallikolle herää epäilys pakettien puutteellisista viivakoodikäytännöistä, joiden seurauksena lähetyksen vanhat tiedot astuvat uudelleen voimaan kesken matkan. Itella, Posti - tai mikä nyt onkaan, ei luonnollisesti myönnä tämän tyyppisen tapauksen olevan yleinen, mutta mitkä ovat muiden kuluttajien kokemukset?

Sinua saattaa kiinnostaa myös:

1 kommentti:

  1. Postinumeroalue 00790, 4/2016, parin viikon aikana meiltä yrityksestämme on hukassa 6 lähetystä! Neljä pakettia, kaksi kirjettä. Epäilen että postissa on pitkäkyntinen. Postin asiakaspalvelu "ei voi auttaa".

    Nyt olisi avoimen web saitin paikka, joihin kansalaiset voisivat kirjata postin kulussa kokemansa ongelmat. Ongelma tulisi esille. Nyt tietoa on web täynnä, mutta esim. posti voi tyrmaätä jokaisen yksittäisenä tapauksena. Kiinnostaako ketään osaavaa?

    VastaaPoista