perjantai 9. toukokuuta 2014

Reklamoi rohkeasti

Me suomalaiset olemme tunnetusti huonoja antamaan palautetta, myös kuluttajan roolissa. Kulutuselektroniikan ja muiden laitteiden vikaantuessa osaamme vedota takuuseen, mutta myös elintarvikkeiden pitää olla sitä mitä luvataan.

Itse annan aktiivisesti palautetta elintarvikkeiden valmistajille, jos tuotteen laadussa on vikaa. Vuosien varrella olen tehnyt reklamaatioita ainakin makeisista, perunalastuista, maidosta, teestä, kekseistä, ruisleivästä, patongista, pullasta,  jauhoista ja limonadista. Syynä on ollut mm. tuotteen ennenaikainen pilaantuminen, vajaa tuotepakkaus, ylimääräinen esine pakkauksessa sekä koostumuksensa, kokonsa tai näkönsä puolesta viallinen tuote.

Ostoskärryt - Copyright Kuvatoimisto Albumi - www.albumi.fi
Toki palautetta voi antaa muutoinkin kuin reklamaation muodossa. Olen esimerkiksi kertonut leipomolle, mitä mieltä olen tietyn leivonnaisen reseptin muutoksesta ja antanut jäätelötehtaalle vinkin tuotteen tuotteen ekologisempaan pakkaamiseen. Valmistajat ovat oikeasti kiinnostuneita kuulemaan kuluttajien mielipiteitä.

Reklamointi tai palautteen antaminen on nykyään suhteellisen vaivatonta. Useimmiten sähköposti ja esim. valokuvaliite riittää. Kuluttajapalautteen yhteystiedot löytyvät valmistajan nettisivuilta, jossa on usein valmis palautelomakekin. Jos valmistaja pyytää lähettämään tuotteen tutkittavaksi, sen pystyy yleensä tekemään asiakaspalautuksena vastaanottajan kustannuksella.

Palautteeni on otettu vastaan poikkeuksetta positiivisesti. Vastausprosentti on lähellä sataa ja vain harvoin se jää pelkästään kirjalliseksi. Jos kyseessä on reklamaatio, valmistaja lähettää yleensä reklamoinnin kohteena olleen tuotteen korvauksen lisäksi muitakin, yleensä uutuustuotteitaan. Tuotteet toimitetaan postipakettina ja enenevissä määrin lahjakortin muodossa, jolloin voit noutaa tuotteet omasta lähikaupastasi. Kannattaa siis vaatia vastinetta rahoillemme myös elintarvikkeissa.

Reklamoijan muistilista:
  • Jos tuotteessa on vikaa, älä käytä sitä. Mikäli mahdollista, ota valokuvia josta selviää tuotteen viallisuus. 
  • Säilytä pakkaus, koska se sisältää yleensä valmistajalle tärkeää tietoa tuotteen valmistusajankohdasta ja -paikasta. Liitä nämä tiedot reklamaatioosi.
  • Myös ostokuitin säilyttäminen on viisasta, joskaan ei läheskään aina välttämätöntä. Tuotteen ostopaikka ja ajankohta tulisi yleensä kuitenkin kirjata reklamaatioon.
  • Kerro rehellisesti ja asiallisesti mikä tuotteessa on vikana. 
  • Liitä mukaan yhteystietosi postiosoitteineen, jotta valmistaja voi ottaa sinuun yhteyttä haluamallaan tavalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti