lauantai 11. tammikuuta 2014

Auton varusteet kehittyvät

Autoilu-urani alussa 80-luvun alkupuolella oli turha haaveilla nykyään itsestäänselvyytenä pidettävistä ilmastoinnista tai lukkiutumattomista jarruista - ainakaan minun, joka olin hankkimassa ensimmäistä autoani. 

Autojen varusteet kehittyvät kaiken aikaa, ja mukavuuden lisäksi ajoturvallisuus paranee. Itselleni muutama nykyauton varuste on noussut arvostusasteikossani muiden yläpuolelle.

    Auton ohjaamon valaistus - Copyright Kuvatoimisto Albumi - www.albumi.fi
  • Mukautuva vakionopeudensäädin tarkkailee etäisyyttä edellä ajavaan ja pitää etäisyyttä pääkriteerinä säätäessään ajonopeutta. Tämä ominaisuus oli viimeisimmässä autokaupassani määräävä tekijä. Etenkin ruuhkaisilla teillä tämän lisävarusteen käyttö alentaa stressitasoa huomattavasti. 
  • Edellisen esimerkin tavoin, myös lasinpyyhkimien automaattinen tihkutoiminto auttaa kuljettajaa keskittymään oleelliseen, kun sateen tunnistus ohjaa pyyhkijöitä käymään kulloisenkin tilanteen edellyttämällä taajuudella. Tämän tyyppiset varusteet ovat parhaimmillaan silloin, kun niiden olemassaoloa ei edes huomaa.
  • Lämmitettävä tuulilasi on yksi niistä varusteista, joka pitää seuraavassa ajokissani olla. Parissa edellisessä autossani oli ja nykyisessä taasen ei. Puutteen huomaa viimeistään, kun alijäähtynyttä vettä sataa lasille - siihen ilmiöön kun tehokaskaan lämmityslaite ei tahdo auttaa. Lämmitettävää tuulilasia kaipaa myös kun esim. hyppää hikisen hiihtolenkin jälkeen autoon ja lasit alkavat vetää huuruun.
  • Moottorin esilämmityksen ajastusmahdollisuuden lisäksi sen käynnistys kauko-ohjaimella on osoittautunut varsin tarpeelliseksi. Kun suunnitelmat muuttuvat kesken päivän, ei ajastinta tarvitse lähteä säätämään uudelleen, vaan napsauttaa lämmityksen kauko-ohjaimesta päälle kun lähdön aika lähenee. Toki esilämmitys on pääasiassa mukavuusvaruste, mutta alentaahan se myös päästöjä ja liikkeelle on turvallista lähteä kun ikkunat pysyvät vapaana huurusta ja jäästä. 
Todennäköisesti vielä tällä hetkellä marginaalisessa roolissa olevat ominaisuudet, kuten lähi/kaukovalojen automatiikka ja liikennemerkkien tunnistus tulevat aikanaan samanlaisiksi itsestäänselvyyksiksi kuin alussa mainitut ilmastointi ja ABS jarrut. Itseohjautuvaan autoonkin tarvittava tekniikka on itse asiassa jo olemassa. Toisaalta tee-se-itse korjauksilla ei nykyautojen kanssa enää pitkälle pötkitä. Kehityksen varjopuolena onkin tekniikan lisääntymisen myötä kasvava haavoittuvuus ja pakkoavioliitto merkkikorjaamoiden kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti