lauantai 7. joulukuuta 2013

220 Energia ei vakuuta

Sähköntoimittajia kilpailuttaessani törmäsin 220 Energia Oy:hyn, joka komeilee jatkuvasti Energiamarkkinaviraston sahkonhinta.fi hintavertailun kärkikastissa. Pikainen nettiselailu paljastaa, että 220 Energian asiakkailla on ongelmia yhtiön asiakaspalvelun ja laskutuksen kanssa. Maksettuja laskuja menee perintään, laskutus alkaa ennen sopimuksen solmimista ja asiakaspalvelukaan ei vastaa puhelimeen eikä sähköposteihin. Kuulostaako tutulta?

Talouselämä- lehti varoitteli 220 Energiasta jo sen alkutaipaleella vuosi takaperin, koska yhtiössä on taustavaikuttajina samoja henkilöitä kuin aikanaan kyseenalaista mainetta niittäneissä Suomen Energiayhtiö SEY:ssä ja Market Energiassa.

Kukin em. yhtiöistä on vuorollaan luistanut velvoitteistaan niin kuluttajien kuin toimialankin suuntaan. Sekä SEY että Market Energia joutuivat aikanaan Kuluttajaviraston hampaisiin ja uusimman tulokkaan 220 Energian toiminnastakin on jo tehty tutkintapyyntöjä Energiamarkkinavirastolle.

Samat jäljet johtavat yritys- ja yhteisörekisteri YTJ:ssä myös sellaisiin yrityksiin kuin Suomen päästönollaus ja Suomen Energiatarkistus Oy, jotka ilmeisesti ovat vasta pöytälaatikkoasteella.

Tutustuminen 220 Energian nettisivustoon ei sekään lisää luottamusta. Sivuston parasta antia on "asiantuntijaneuvo": omakotitalon sähkönkulutus on 10 000 ja 35 000 kWh:n välillä.

Päätin ostaa itselleni mielenrauhan valitsemalla toisen sähköntoimittajan ja maksamalla sähköstäni vuodessa kympin verran enemmän.

21 kommenttia:

  1. On laskutuksen kanssa vaikeaa tässä firmassa! E-laskutuksen luvataan alkavan joka kuukauden alusta, mutta mitään ei tapahdu. Joulukuussa lasku oli pantu maksettavaksi jouluaattona, vaikkei ole edes pankkipäivää! Heti maanantaina 30.12. tuli jo uhkaukset tekstiviestillä maksamattomasta laskusta. Maksu meni 27.12., joka oli eka arkipäivä joulun jälkeen, mutta ei tietenkään näkynyt heillä samana päivänä.
    Viime viikolla tuli taas tekstiviestimuistutus maksamattomasta laskusta, jota ei ollut edes lähetetty sähköpostiini kuten oli sovittu. Laskua ei ole tullut vieläkään. On se niin outo firma, että tosissaan harmittaa kun sen asiakkaaksi lähdin jonkun sentin takia!!! Tyhmyydestä sakotetaan!

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista. Näyttää pahasti siltä että historia toistaa itseään.

    VastaaPoista
  3. Ei homma pelannut (mikä taisi olla vain hyvä asia)

    Tein netissä sähkösopimuksen marraskuun lopussa, jolloin tuli tieto että viikon kestää ja sitten tulee sopimus postissa. Kahden viikon , (melkein kolmen) kuluttua olin yhteydessä kun ei mitään kuulunut:

    Vastaus kuului:

    Teillä on edellisen toimittajan kanssanne määräaikainen sopimus eikä sähköntoimituksemme näin ole päässyt alkamaan.
    Tästä syystä myös tilausvahvistuksenne on viivästynyt.

    Ei ollut kysyttyyn kohteeseen (toiseen kylläkin oli) mitään määräaikaista sopimusta...mutta kun ei homma toimi.

    Suur-Savon Sähköstä tuli sopimuspaperit saman päivän aikana sähköpostiin.

    VastaaPoista
  4. Heh, kiva kuulla välillä positiivistakin palautetta aiheesta. Joskus näinkin päin!

    VastaaPoista
  5. Kannanottosi viitaten, voitko kertoa mistä olet tietosi saanut samoista taustavaikuttajista?

    VastaaPoista
  6. Kuten tekstissä kerrotaan; tiedot ovat peräisin YTJ tietopalvelusta ja Talouselämä-lehden artikkelista http://www.talouselama.fi/uutiset/hamarat+sahkokauppiaat+yrittavat+nyt+ihan+uudella+yrityksella/a2148785

    VastaaPoista
  7. Kerrot aivan asiaa!

    En voi suositella 220 Energia yhtiötä. Itselläni on ollut toistuvasti virheellisiä laskuja. Koko ajan saan olla tarkkana kun lasku tulee että yritetäänkö siinä periä jo maksettuja laskuja. Yhden kerran olin yhteydessä kuluttajaneuvontaan koska yhtiö yritti perintäyhtiönkin kautta periä jo maksettua laskuani. Juuri nyt kirjoittaessani sain viesti kännykkääni maksamattomasta laskusta. Olin ilmeisesti maksanut laskuni liian ajoissa (vajaa kk ennen määräaikaa) koska he eivät ole huomioineet maksamaani laskua...
    Todella surullista!
    Onneksi nettin on olemassa ja täältä saa pienellä surffauksella ajankohtaista tietoa yrityksistä, joten ensikerralla tiedän että tarkistan netistä taustatiedot ennen kuin teen vastaavia yrityksen vaihtoja.
    Hyvästä palvelusta olen jatkossa valmis maksamaan, tutuissa ja turvallisissa yhtiöissä!

    VastaaPoista
  8. VAROITUS!!!! Älkää missään tapauksessa tehkö sähkösopimusta tämän yhtiön kanssa.Laskut ovat täyttä puutaheinää.

    VastaaPoista
  9. Tein sähkösopimuksen 220energian kannssa2013 alku meni kohtalaisen hyvin mutta nyt on uuseana kuukautena on ollut laskutus mitä satuu tammikuun2015 arvio lasku tuli 116863,28 euroa/2031387kwh.talon vuosikulutus on ollut noin 9500kwh.Varoituksen sana kiertäkää tätä yhtiötä.

    VastaaPoista
  10. Minä en ole tehnyt mitään sopimusta ko. firman kanssa, mutta sain juuri tekstiviestikarhun maksamattomasta laskusta. Mukana on viitenumerot, tilitiedot ja summa. Teen asiasta ilmoituksen eteenpäin, sillä näitä laskuja menee varmasti muillekin, jotka maksavat näillä tiedoilla ilman epäilyksen häivää.

    VastaaPoista
  11. Juuri nän pitää toimia. Kun saman sisältöistä viestiä tulee tarpeeksi, viranomaisten on helpompi toimia. Yhtiöhän on jo markkinaoikeudessa laskutusepäselvyyksien vuoksi.

    VastaaPoista
  12. Mietin tällaista että montako kuukautta etukäteen yhtiö voi laskuttaa? Olen nyt maksanut arviolaskuja 220Energialle käytännössä noin 4 kk etukäteen. Esim 2.2.2015 erääntyisi lasku, joka koskee toukokuun 2015 arvioitua kulutusta. Hinta nyt sisänsä on halpa, 4,39 snt/kWh verrattuna vanhaan toimittajaani (7,4 snt/kWh). Mutta ei silti huvittaisi maksaa neljää kuukautta etukäteen. Vaihtoin toimittajaksi 220Energian muistaakseni lokakuussa 2014. Kirjallista sopimusta en ole muuten saanut enkä allekirjoittanut, mutta en ole jaksanut tätä murehtia, kun sähköä on kuitenkin rasiasta toistaiseksi tullut. /reima

    VastaaPoista
  13. Tietääkseni pitkäkään ennakkolaskutus ei sinänsä ei ole kiellettyä, mutta kyseinen yhtiö on laskuttanut asiakkaita sovittua pidemmälle aikavälille ja arvioitua isompia määriä. Riski on siinä, että yhtiö lopettaa toimintansa, jolloin vastine ennakkomaksuille voi jäädä saamatta.

    VastaaPoista
  14. Alkaa olemaan mitta täynnä. Tammikuun pulivälissä pitää maksaa jo huhtikuun energiat. Vaihdoin toimittajaa, mutta tunkevat vaan laskuja, vaikka pitäisi palauttaa rahaa.
    Eikä tuo mitään halpaa ole 220 aktiivin hinta on 4,39 mutta spot korjaus 5,22. Et silleen asiakasta kusetetaan. Ja jos olet paperilaskutuksessa niin joka laskuun tulee 2e lisä. Näitä lappuja tulee useamman kertaa kuussa.
    Kannattaa harkita parikin kertaa, ennekun sopparin tekee tuon kanssa.....

    VastaaPoista
  15. Sain 220 Energialta laskuun (eräpäivä2.2.2014) sisäänkirjoitettuna maksun 55,86e sopimatta tuotteesta nimeltä "220 Energia Maksuturvavakuutus" ajalta 1.9.2014-31.5.2015. Kokonaissähkölaskuni edelliseltä sähköyhtiöltä oli koko vuodelta 2013 170e-luokkaa.
    terv.nimim. Höynäytetty

    VastaaPoista
  16. Mulle tuli kanssa toi hevonvitun maksuturvavakuutus ihan pyytämättä. Lähetin melkosen vittuuntuneena sinne viestin ja soittelin parin päivän päästä vielä perään. Piti kuulemma tutkia mistä moinen johtuu. Sanoin, että en ole tilannut enkä sitä halua. Taas kului pari päivää ja tuli postiin viestiä, että tulee uusi lasku ja maksuturvavakuutus oli virheellisesti laitettu päälle. Kuhan koittivat kusettaa jos en ois huomannutkaan. Vakaasti uskon näin.
    Ei olis kannattanut kusettaa, sillä laitoin samantien yhtiön vaihtoon, menettivät 19000kwh/vuosi talouden siinä. Toivottavasti yhtiön vaihto edes toimii ja laskut loppuu. Asiakkaaksi en enää palaa.

    VastaaPoista
  17. Kyllä sopimuksen päättyessä ihan virallisesti on todella vaikea saada takaisin ennakkoon maksettuja kilowatteja. Jami, Jani, Jomi ym.veitikat asiakaspalvelusta vastailevat vuoronperään, mitä sattuu palautuksen osalta. Neljä kuukautta on kulunut sähköntoimittajan vaihtumisesta eikä palautuksesta ole tietoakaan. Uskomatonta, että tällainen yritys markkinoi tuotteitaan jopa Energiamarkkinaviraston sivuilla.

    nimim. Ureaa iirikseen

    VastaaPoista
  18. Minulle tuli lasku maksuturvavakuutuksesta vaikken sitä ole ottanut, soitin ja sanottiin että lasku pitää maksaa. Lähetin sähköpostia ja sanoin että seuraavaksi asia etenee kuluttaja-asiamiehen kautta, sitten tuli vastaus että kyseessä oli järjestelmävirhe. Enpä kyllä usko.
    Kannattaa olla tarkkana mitä maksaa tälle firmalle.

    VastaaPoista
  19. Irtisanoin heidän sopimuksensa 19.12.2014 ja odottelen vielä tänä päivän tasauslaskun rahojen palautusta. Ilmoitin heille hyvityslaskun saatuani (sain hyvityslaskun 3 kk sopimuksen päättymisen jälkeen) ja nyt tuota luultavasti "kuvitteellista" rahojen palautusta pitää odottaa 21 arkipäivää - miten tuokin voi nykyajan tietotekniikalla kestää noin kauan tai sitten sillä on jotain tekemistä yrityskulttuurin / yrityksen maksuvalmiuden kanssa...

    VastaaPoista
  20. Kyseisen yrityksen osakepääoma on 2500 euroa. Liikevaihto miljoonia. Siinä kohtaa kun yhtiö ajetaan konkurssiin (jos vaikka Market energiasta 220 energian kautta saadaan firmalle vielä kolmaskin nimi?), kukaan ei saa rahojaan sieltä takaisin, tuosta osakepääomasta ei paljon hyvityksiä jaella. Ja ihmiset menee halpaan, kun on niin "halpaa".

    VastaaPoista
  21. Ei ole kohta kolmeen kuukauteen e-laskua näkynyt. Perintäfirmalta sen sijaan tuli paperilasku viivästyskorkoineen. Laitoin välittömästi sähköpostia asiasta, vastaus tuli nopeasti ja sanoivat, että perintäfirman lasku on viraton ja sieltä tulee normaali e-lasku ilman viivästysmakua. Tästä on kohta kuukausi, eikä laskua ole edelleen näkynyt.

    Tämä on jo toinen kerta kun e-lasku jää tulematta. Ensimmäisellä kertaa maksumuistutus tuli tekstiviestinä mistä sen saikin maksettua ilman viivästysmaksuja.

    Kiertäkää kaukaa, ei kuulu asiakkaan tehtäviin kysellä laskun perään.

    VastaaPoista