sunnuntai 20. lokakuuta 2013

Sakea sähkömarkkinasoppa

Sähkömarkkinalaki edellyttää energiayhtiöiltä sähkön siirtoliiketoiminnan eriyttämistä tuotannosta ja myynnistä. Isommilla toimijoilla tämä edellyttää erillistä yhtiötä, pienemmillä riittää kirjanpidollinen eriyttäminen.

Kuluttajan on ollut vaikea hahmottaa myynnin ja siirron eriyttämistä, vaikka se on edellytys sähkön myynnin kilpailutukselle ja siirtohinnoittelun sääntelylle. Alle 10% suomalaisista kilpailutti viime vuonna sähköntoimittajansa.

Kuva : Vattenfall / Ben Barden
Itse kilpailutin sähköni nyt viidettä kertaa ja päädyin Vattenfallin asiakkaaksi. Toimittajan vaihdos sujui sinänsä helposti Vattenfallin verkkopalvelussa. Yllätys oli, että vahvistusviestissä pyydettiin tarvittaessa ottamaan yhteyttä Elenian asiakaspalveluun. Siis mitä ihmettä? Eleniahan on yksi harvoista puhtaista siirtoyhtiöistä. Miten se liittyy sähkösopimukseeni Vattenfallin kanssa? En ole edes Elenian verkkoasiakas.

Kytköksen taustalla on luonnollisesti Elenian ja Vattenfallin yhteinen historia. Eleniahan syntyi Vattenfallin myytyä Suomen verkkoliiketoimintansa. On kuitenkin ristiriitaista edelleen roikuttaa Elenian nimeä mukana Vattenfallin asiakasviestinnässä, varsinkin kun yhtiöt yrittävät profiloitua eturintamaan sähkömarkkinan kehittämisessä.

Vattenfall voi toki ostaa asiakaspalvelunsa mistä haluaa, mutta nykytekniikalla ei olisi temppu eikä mitään brändätä asiakaspalvelu Vattenfallin omaksi, tuotti sen sitten Elenia tai mikä tahansa palveluntarjoaja.

Jos tällaiset kytkökset herättävät kysymyksiä valistuneellekin sähkönkäyttäjälle, miten tavallinen mökin mummo pysyy kärryillä keneltä hän on mitäkin palvelua ostamassa ja mistä hän kenellekin maksaa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti