torstai 3. tammikuuta 2013

Liikuntapäiväkirja motivoi

Liikuntapäiväkirjoja ja harjoitusten seurantasovelluksia löytyy nykyään joka lähtöön. Myös käyttötapoja on monia; yksi kirjaa ylös hyötyliikunnankin, toinen vain tosi treenit. Kolmas haluaa ennen kaikkea jakaa suoritustensa sosiaalisessa mediassa. Yhteistä näille kaikille on se, että suoritusten seuranta motivoi jatkamaan.

Maaliviiva - Copyright Kuvatoimisto Albumi - www.albumi.fi
Olen muutaman kerran kokeillut eri nettisovelluksia, mutta päiväkirjan ylläpito on usein alkuinnostuksen jälkeen hiipunut. Tämän vuoksi olen päätynyt pitämään mahdollisimman yksinkertaista kirjanpitoa, jolloin päiväkirjaa tulee todella pidettyä.

Kun katsoo viime vuoden liikuntapäiväkirjaani, ei jää epäselväksi mikä on tätä nykyä mieluisin liikuntamuotoni. Polkupyörien mittariin kertyi yhteensä hieman yli 7000 kilometriä. Pyörälenkin keskipituus oli maantiellä n. 80 km ja maastopyörällä n. 30 km. Kun mukaan lasketaan pyöräilykauteen valmistavat spinningtunnit, vietin viime vuonna pyörän satulassa yhteensä noin 300 tuntia.

Ajallisesti pisin yksittäinen suoritus oli 217 km pitkä Pirkan pyöräily, josta jäi mukavat muistot. Toinen mieleen painunut pyöräreissu viime kesältä oli kahden päivän 270 km pitkä rengasmatka Päijät-Hämeessä.

Toiseksi eniten vietin aikaa suksilla hiihtäessäni hieman yli 600 km. Lihaskuntoa treenasin kuntosalilla rospuuttokaudella yli 50 tuntia. Kun näihin lisätään vielä muutama yksittäinen sauvakävely-, hölkkä-, ja luistelukerta, saadaan vuoden 2012 kokonaissaldoksi 221 liikunnallista päivää. Päiväkirjan ulkopuolelle jäävät lumityöt, polttopuiden teko ja muu hyötyliikunta. Myös lyhyemmät suoritukset, kuten kesäiset uimareissut, ovat kirjanpitoni ulkopuolella.

Vertailemalla tilastoani aiempiin vuosiin huomasin liikuntapäivien määrän, samoin kuin pyöräilykilometrien kasvaneen tasaisesti vuosi vuodelta. Siinä onkin haastetta alkaneelle vuodelle pitää trendi samana.

2 kommenttia:

  1. Pitkästä aikaa vierailen sun blogilla.
    Liikuntapäiväkirjassa voisi todella ollakin hyvä seurata liikuntapäiviä eikä lekästään tunteja tai kilometrejä. Päiväthän kuitenkin kertovat siitä, että kuinka usein tulee lähdettyä liikkeelle ja kun tulee lähdettyä, niin sitten yleensä tulee myös liikuttua. Eli ainakin itselläni se lähtömäärä voisi olla merkityksellisempi kuin tunti/kilometrimäärä ainakin alkuunsa.
    Hmm, hyvä idea, pitääpä tuumata ja yrittää ottaa käyttöön.
    -Pete naapurista

    VastaaPoista
  2. Totta, monelle riittää liikuntapäivien kirjaus. Se sohvan pohjalta lähteminen kun on usein se haastavin vaihe.

    Artikkelissa http://viestitin.blogspot.fi/2014/01/treenipaivakirjoja-moneen-lahtoon.html vertailin hiljattain eri päiväkirjasovelluksia, ja tuon tapaiseen seurantaan heiaheia on vertailemistani paras, tarpeeksi yksinkertainen palvelu, jossa on myös hyvä kännykkäapplikaatio.

    VastaaPoista