lauantai 8. joulukuuta 2012

Postilähetys kadoksissa

Vastaanotin postista oudon lähetyksen; paperiarkin jossa ei ollut muuta kuin lähettäjän ja vastaanottajan tiedot. Oletettavasti kyseessä oli kansilehti tai osoitelappu lähetyksestä, jonka varsinainen sisältö oli jäänyt matkalle.

Kirjepostia - Copyright Kuvatoimisto Albumi - www.albumi.fi
Tiedustelin asiaa puhelimitse Itella Posti Oy:ltä. Minulle vastattiin, että paljoakaan ei ole tehtävissä, jos osoitelappu ja lähetys ovat jossakin vaiheessa matkaa joutuneet toisistaan erilleen, eikä lähetystä ole kirjattu pakettien tapaan postin seurantajärjestelmään. Minua pyydettiin ottamaan yhteyttä suoraan lähettäjään.

Lähettäjä oli verkkokauppa, johon minulla ei ollut tuolla hetkellä avointa tilausta. Kyseessä lieneekin mainos tai muu massapostitus, joten taloudellista vahinkoa minulle ei tämän nimenomaisen lähetyksen katoamisesta todennäköisesti tullut. Tein tapauksesta kuitenkin Postille kirjallisen ilmoituksen. Kerroin olevani huolissani siitä, että postilähetyksiä ylipäätään katoaa.

Postin asiakaspalvelu vastasi ilmoitukseeni parin päivän kuluttua pyydetysti sähköpostilla. Tapahtuneeseen otettiin kantaa vain yleisellä tasolla; postilähetyksen katoamisen tai vahingoittumisen todettiin olevan harvinaista, mutta lähetysten koneellisessa käsittelyssä mahdollista. Samalla kerrottiin, että Postin hallussa on kirjelähetyksistä pudonnutta pientä irtotavaraa odottamassa lähettäjän tai vastaanottajan tiedustelua.

Kerrottakoon siis edelleen vinkkinä kohtalotovereille, että tekemällä tiedustelun Postin sähköiseen palautejärjestelmään, valitsemalla "Lähetyksen viivästyminen /katoaminen" ja antamalla kadonneen tavaran mahdollisimman tarkat tuntomerkit, voi hyvällä onnella vielä päästä normaalina kirjeenäkin lähetetyn karkulaisen jäljille.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti