maanantai 5. maaliskuuta 2012

Nähdään tien päällä

Jouduin uudistamaan ajokorttini. Näkökykyni on vuosien saatossa muuttunut niin, että tarvitsen silmälasit auton ajamiseen, eikä vanhassa kortissani ollut mainintaa silmälasien käyttöpakosta.

Näkötesti - Copyright Kuvatoimisto Albumi - www.albumi.fi
Kaiken kaikkiaan ajokortin uusimisprosessi oli varsin byrokraattinen. Poliisin lupatoimiston aukioloajat kun ovat sellaiset, että normaalissa päivätöissä käyvän on hankala viraston aukioloaikaan asioitaan hoitaa, eikä lomaketta pystynyt täyttämään verkossa. Lisäksi uuden kortin valmistumisesta ei suostuttu ilmoittamaan mitenkään, vaan sen perään piti itse aika ajoin kysellä.

Korttiin tarvittavat passikuvatkin piti edelleen toimittaa paperivedoksina, vaikka viranomaisten hanke kuvien toimittamisesta lupa-anomuksen sähköisenä liitteenä on ollut käynnissä jo vuosikaudet. Kaukana ovat ajat, jolloin Suomen kehuttiin olevan tietotekniikan hyödyntämisessä eturintamassa.

Mutta palataanpa takaisin varsinaiseen ajamiseen. Näkökyvyn pitää ratin takana olla kohdallaan, se on selvä. Liikenteessä tulee joka tapauksessa vastaan tilanteita, joissa pimeys, tuulilasille lentävä kura, matalalta paistava aurinko tai vastaantulijan häikäisevät valot nostavat reaktioaikaa niin, että näkökyvystä ei enää voi tinkiä.

Kuljettajien todellista näkökykyä valvotaan kuitenkin varsin vähän, vaikka se saattaa muuttua nopeastikin. Tutkimuksissa on todettu autoilijoiden keskimääräisen näkökyvyn heikkenevän kuljettajien keski-iän noustessa. Ratsiassa tarkistettava "Erityisehto 1" merkintä ajokortissa ja lasit nenällä eivät kerro kuljettajan näkökykyvystä yhtään mitään.

Nykysäännöksin autoilijan näkökyky tarkistetaan ajokortin hakuvaiheen jälkeen vain kerran, 45 vuoden iässä. Uudelleen näöntarkastukseen joutuu vasta, jos ajokortin voimassaoloa halutaan jatkaa kuljettajan täyttäessä 70 vuotta.

Ajoneuvossa itsessään näkemiseen ja turvallisuuteen vaikuttavat seikat kuten valojen toiminta sekä tuulilasin ja lasinpyyhkimien kunto tarkistetaan vuosikatsastuksessa. Auttaisiko, jos kuljettajille tarjottaisiin samassa yhteydessä mahdollisuutta näkökykynsä testaukseen? Jo yksinkertainen näkötesti perinteisellä E-taululla saattaisi auttaa riskikuljettajia havahtumaan ja hakeutumaan tarvittaessa silmälääkärin tai optikon vastaanotolle.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti