keskiviikko 22. helmikuuta 2012

Liikematkustajan synnintunnustus

Taannoisessa hiilijalanjälkeä käsittelevässä blogikirjoituksessani totesin yllättyneeni siitä, että oma hiilijalanjälkeni on keskimääräistä pienempi. Omakotitalon lämmittämiseen kuluu paljon sähköä ja auton mittariin kertyy työmatka-ajossa runsaasti kilometrejä, mutta niistä aiheutuvat keskimääräistä suuremmat päästöt näyttävät kompensoituvan muilla arjen valinnoilla.

Lentomatkailua - Copyright Kuvatoimisto Albumi - www.albumi.fi
Omatuntoni ei kuitenkaan ole puhdas. Pöytälaatikkoa siivotessani nimittäin eteeni avautui pysähdyttävä ja raskauttava todistusaineisto takavuosilta – yli kaksisataa lentolipun kantaosaa. Olin tallettanut niitä joltakin ajanjaksolta edellisessä työpaikassani, jossa matkustin melko paljon niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.

Aloin laskea tämän syntisäkin painoa hiilidioksiditonneina käyttäen hyväksi samaa Helsingin sanomien nettisivuita löytyvää laskuria kuin edellisessäkin laskelmassani. Aluksi lajittelin lentoliput lennon keston mukaan eri kategorioihin. Mieleni keveni jo havaitessani että suurin osa tiketeistä päätyi lyhyimpien lentojen pinoihin. Laskin sitten noiden noin kolmen vuoden ajalta tallettamillani lentolipuilla aikaansaamani päästömäärän. Tulos: yli viisikymmentä tonnia hiilidioksidia. Onko se paljon vai vähän?

Paljon sikäli, että nykyisellä elämänmenollani saman päästömäärän aikaansaaminen ottaa liki kymmenen vuotta. Tuohon aikaan kun matkustin toistasataa päivää vuodessa - yli puolet työpäivistä - sain sen aikaan kolmen vuoden liikematkoilla. Tai siis jo pelkillä lennoilla. Lentomatkojen päästöt kun ovat vain osa totuutta, suurin osa matkapäivistä kului auton ratissa. Ja tuskin laatikossa oli tallessa edes kaikkia kyseisen ajanjakson lentolippuja.

Entä mitä tästä laskuharjoituksesta viisastuin? Ainakin sen, että nykyinen elämäntilanteeni on vähemmän ympäristöä rasittava kuin ennen. Lisäksi sain mittakaavaa hiilijalanjälkikeskusteluun. Jo yksi mannertenvälinen lento aiheuttaa pitkälti toista tonnia hiilidioksidipäästöjä matkustajaa kohti. Nykyään elän pelkästään tuollaisen yhden lennon päästöillä neljännesvuoden, enkä edes ole erityisen ympäristöaktiivi.

Lentoliikenteen kasvu aikamme ilmiönä on kuitenkin tosiasia. Sen hiilidioksidipäästöt ovat pelkästään EU:n alueella yli 200 miljoonaa tonnia vuodessa. Jonkinlaisen kuvan lentoliikenteen tiheydestä saa esimerkiksi kurkkaamalla Flightradar nettipalveluun. Manner-Euroopan ilmatila on täynnä lentokoneita. Yksin Helsinki-Vantaan lentokentältä lähtee tai sinne laskeutuu 500 lentoa päivässä. Päästökaupan kannustama siirtyminen biopohjaisiin lentopolttoaineisiin ei siis ole mikään vähäpätöinen juttu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti