torstai 15. joulukuuta 2011

Tarkkana laskujen kanssa

Viime keväänä kirjoitin liikennevahingosta, jonka selvittely kesti puoli vuotta. Samassa totesin, että tapaus aiheutti päänvaivaa vakuutuksien kanssa. Koska syyllinen saatiin edesvastuuseen vasta oikeuden päätöksellä, vakuutusyhtiö pystyi vasta jälkikäteen hyvittämään liikenne- ja autovakuutustani joille asianomistajien ajoneuvojen vauriot alun perin kohdistettiin.

Vanha laskukone - Copyright Kuvatoimisto Albumi - www.albumi.fi
Nyt reilu vuosi näiden tapahtumien jälkeen kävi ilmi, että autoni ns. kaskovakuutuksessa olikin 20% vähemmän bonuksia kuin pitäisi. Olin ymmälläni, koska edellä mainittu liikennevahinko oli ainoa laatuaan, ja olin mielestäni varmistanut että tuolloin oikaisut vakuutuksiin tehtiin oikein.

Tein asiasta vakuutusyhtiölle selvityspyynnön, johon en saanut vastausta. Tai ainakaan vastausta ei kuulunut ennen kuin posti toi parin viikon päästä laskun seuraavasta vakuutusmaksuerästä - edelleen väärillä bonuksilla. Otin uudelleen yhteyttä vakuutusyhtiöön ja pyysin selvittämään tilanteen, tällä kertaa hieman tiukempaan sävyyn.

Selvisi, että vaikka bonukset oli aikanaan korjattu oikein, ne putosivat uudelleen nyt, toista vuotta myöhemmin. Välissä oli siis jo kokonainen vakuutuskausi oikean suuruisilla bonuksilla. Varsinaista syytä virheeseen ei löytynyt, tai ainakaan sitä ei minulle kerrottu. Vakuutusyhtiö toki myönsi virheensä ja hyvitti sen uudella korjatulla laskulla.

Mikä on tämän tarinan opetus? Se, että laskut pitää tarkistaa. Jopa perinteisesti luotettavien tahojen – jollaiseksi olen vakuutusyhtiöni tähän asti lukenut - laskuissa voi olla virheitä. Ja virheitä voi näköjään tulla milloin tahansa, ei pelkästään muutostilanteissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti