maanantai 21. marraskuuta 2011

Päästötönkin autoilu on pahasta

Öljyvarantojen hiipuessa myös liikenteeseen on kehitettävä uusia ympäristöystävällisiä energiaratkaisuja. Sähköautojen ja polttokennotekniikan kehittymistä odotellessa kaasukäyttöinen auto on mielenkiintoinen vaihtoehto.

Liikenne ja ympäristö - Copyright Kuvatoimisto Albumi - www.albumi.fi
Yleinen käsitys on, että kaasukäyttöisten autojen yleistyminen Suomessa on jumiutunut tankkausasemaverkoston hitaaseen laajenemiseen. Kaasua kun pystyy autoon tankkaamaan vain ruuhkasuomessa. 

Kaasua hyödyntäviä henkilöautoja onkin meillä vasta tuhatkunta. Ruotsissa niitä on kolmikymmenkertaisesti, maailmanlaajuisesti monta miljoonaa. Ero Ruotsiin selittynee osittain sillä, että sikäläisittäin kotimaista Volvoa on saanut kaasukäyttöisenä suoraan autokaupasta.

Tehdasvalmisteisten kaasukäyttöisten autojen valikoima on kuitenkin kasvamaan päin myös Suomessa. Uusien autojen polttoainetalouden parantumisen seurauksena kasvanut toimintasäde puolestaan lieventää harvan kaasujakeluverkoston haittaa. Toki kaasuautot toimivat yleensä myös bensiinillä. Näin ajatellen kaasuautolla on tankkauspisteitä enemmän kuin normaaliautolla, mutta bensiinikäyttöisenä kaasuauton hyödyt eivät luonnollisestikaan realisoidu.

Pääosa liikenteessä käytettävästä kaasusta on vielä tänä päivänä maakaasua. Se on toki fossiilinen polttoaine, mutta tuottaa reilusti vähemmän hiilidioksidia kuin bensiini, eikä lainkaan hiukkaspäästöjä, mikä puolestaan on dieselautojen vitsaus.

Tänä syksynä maakaasua jakelevilta liikenneasemilta on alkanut saada myös uusiutuvista raaka-aineista jalostettua biokaasua, joka toimii kaasuauton polttoaineena siinä missä maakaasukin. Lisäksi löytyy jo muutama pelkkää biokaasua jakeleva asema. Kiitos suotuisan verokohtelun, biokaasun hintakin on lähellä maakaasua. Tarjolla on siis jo nyt kotimainen hiilidioksidi-, rikki-, raskasmetalli- ja hiukkaspäästötön 100% uusiutuva liikennepolttoaine, jonka vertailuhinta on noin puolet bensiinin hinnasta!

Kuulostaako liian hyvältä ollakseen totta? Niin valtionvarainministeriönkin mielestä. Niinpä kaasuautoille onkin tulossa käyttövoimavero vuoden 2013 alusta. Vaikka vero onkin dieselautoja pienempi, on se silti ympäristönäkökulmasta täysin käsittämätön ja kuluttajia väärään suuntaan ohjaava muutos. Käyttövoimaverolla tuetaan pelkällä bensiinillä käyttäviä autoja - miksi ihmeessä? Vastahan kaasuautojen käyttövoimavero poistettiin vuonna 2004 nimenomaan ympäristöseikkoihin vedoten.

Käyttövoimaveron, samoin kuin autoveron ja vuosittaisen ajoneuvoveron, tulisi kohdella autoja niiden todellisten päästöjen mukaan. Nyt kaasuautosta maksetaan verot maakaasun päästöjen mukaan, vaikka autossa käytettäisiin biokaasua. Näinkö toteutetaan paljon mainostettua vihreää verouudistusta?

4 kommenttia:

  1. Juurikin näin; kaasulla nyt ajaneena n.140000km olen aivan samoilla linjoilla. Päättäjät tilasivat ko. aiheeseen liittyen selvityksen "puolueettomalta" tutkimuslaitokselta ´n.1,5vuotta sitten jonka perusteella näitä nyt toteutettavia verotuksellisia asioita toteutetaan. Erilaisista liikenteen verotusmalleista joita tutkijat julkaisivat muistaakseni n.4 erilaista, päättäjät näyttävät kallistuneen malliin jossa taataan verotulot liikenteen osalta ja niin että ajat millä/miten tahansa, maksat yhtä paljon; oli se sitten ympäristöystävällistä tai ei! Jos tuo kaasuautoille suunniteltu käyttövoimavero otetaan käyttöön niin laitan nykyisen hiukkaspäästöttömän Volvon naftaliiniin ja kaivan vintiltä vanhan diesel-Rangen ajoon; ei sillä sitten loppupeleissä ollutkaan niin suurta merkitystä mitä pakoputkesta ilmoille pääsee. Samalla pääsen eroon katsastuksessa ylimääräisistä eli turhista OBD- ja päästömittauksista eli -maksuista. Vanhemmalla dieselillä kun niitä ei tutkita ja pääsen taas ilostuttamaan takaa tulijoita kun polkaisee voimasavut pihalle dieselistä. Älkää sitten ajako ojaan Vantaankosken rampin jälkeen kun ette näe vähään aikaan takana... En sitten tiedä millä nuo meidän valitsemat päättäjät saataisiin järkiinsä, ainoa mitä on tullut mieleen, että rajataan edustajakausi yhteen nelivuotiskauteen kun nykynäkemyksellä pitempään mäellä istuneet vieraantuvat tavallisesta elämästä täysin eivätkä enää pysty edes ajattelemaan omatoimisesti.
    t. kohta entinen vihreä

    ps. biokaasun määrä Gasumin jakeluaseman putkessa on vielä hyvin vähäinen jotta sitä kaikille halukkaille riittäisikään (vrt.tuulisähkö verkossa) mutta taitaa olla turhaa heidänkään niitä biovoimalaitoksia rakentaa kun päättäjät laittavat kapuloita rattaisiin minkä kerkeevät!

    VastaaPoista
  2. Kiitos kaasuautoilijan näkökulmasta. Uskon, että kaasuverkon taseen valvonta toimii - Gasum vakuuttaa että biokaasua ei myydä sen enempää kuin sitä verkkoon tuotetaan.

    Jos biokaasun kysyntä kasvaisi, se kannustaisi myös tuotannon lisäämiseen - eräänlainen muna-kana ongelma siis.

    VastaaPoista
  3. Älkää hyvät ihmiset antako sen parin sadan euron veron masentaa. Kaasuautoilijahan säästää sievoisen summan vuodessa (500-1500 euroa vuodessa), joten ei se kellistä kaasuautoilun kannattavuutta mihinkään!
    terveisin Toinen kaasuttelija

    (http://www.biokaasuauto.fi/blog/biokaasulla-polttoainesaastoja-tonni-vuodessa)

    VastaaPoista
  4. Signaali on silti väärä, jos veroilla on tarkoitus ohjailla kuluttajien käyttäytymistä ympäristöystävällisempään suuntaan. Miksi bensiinikyttöisiä autoja pitää tukea muiden vähäpäästöisempien vaihtoehtojen kustannuksella?

    VastaaPoista