lauantai 1. lokakuuta 2011

Valottomat autot lisääntyvät

Huomiovalot tulivat uusissa autoissa pakollisiksi viime heinäkuussa. Tässä ei sinänsä ole suomalaisille mitään mullistavaa, koska ajo- tai huomiovalojen käyttö on meillä ollut valoisaankin aikaan jo pitkään pakollista. 1970- luvun lopulla keltaiset huomiovalot olivat oikea muoti-ilmiö. Itse asiassa uusi Euroopan laajuinen käytäntö on varsin tervetullut, koska ulkomailla liikkuessa on valoton auto monesti ollut aiheuttaa vaaratilanteita meille valopakkoon tottuneille.

Urheiluauto kiitää - Copyright Kuvatoimisto Albumi - www.albumi.fi
Eurooppalaisesta näkökulmasta katsoen uudistuksessa onkin järkeä - liikenteen turvallisuutta lisätään energiatehokkaalla tavalla. Huomiovalojen energiankulutus kun on vain noin 20–30 prosenttia tavanomaisten ajovalojen kulutuksesta. Uusissa autoissa huomiovalot samoin kuin takavalot ovat lähes poikkeuksetta toteutettu LED-tekniikalla eli valodiodeilla, joiden energiankulutus on vieläkin pienempi.

LED valojen vähäisellä energiankulutuksella on myös kääntöpuoli, jota ei Brysselissä välttämättä ole tiedostettu. Koska LED ei kehitä lämpöä perinteisen valaisimen tapaan, huomiovalot eivät talviliikenteessä pysy lumesta puhtaana, vaan peittyvät helposti edellä ajavan auton nostamasta ja ajoviiman ahtamasta lumesta. Vielä todennäköisempää on takavalojen muurautuminen umpeen kuivalla lumisella tiellä. Näin teillämme alkaa liikkua käytännössä valottomia pommeja.

Uudistuksessa on muutenkin menty askel liian pitkälle, koska auton takavalojen ei enää edellytetä palavan päiväsaikaan. Onhan päivänselvää, että tämä lisää peräänajojen ja risteysonnettomuuksien riskiä. Joissakin autoissa takavalot syttyvät ajovalojen kanssa hämärän tullen, mutta tämä valaistusautomatiikka ei ole pakollinen. Näinollen ajo- ja takavalojen kytkentä liikenneolosuhteiden huonontuessa jää usein kuljettajan vastuulle ja voi siten unohtua.

Takavalojen kytkemättä jättämistä perustellaan jälleen kerran niiden energiankulutuksella. Mutta kuinka painava peruste se on jos toiseen vaakakuppiin pannaan liikenneturvallisuus?

Lähteet: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ja Euroopan Unionin tiedote IP/11/133.


Jos pidit tästä artikkelista, voit kiittää kertomalla siitä kavereillesi esimerkiksi Facebookin tai Twitterin kautta oheisten jakopainikkeiden avulla. Tai jätä kommentti, pidit sitten tai et. Kiitos!

4 kommenttia:

  1. Taas turhia EU-hienouksia.
    Ajovalot aina päällä, ok.
    Lamppujen vaihto pitäisi direktiivillä tehdä helpommaksi.

    VastaaPoista
  2. Pitää säätää laissa, että autot pitää peittää pressulla kun niissä ei ole valoja. Muuten pikkuautot täyttävät kaikki paikat. Autot ovat lisääntyneen 1940-luvulta hälyyttävällä vauhdilla ja ylittävät maapallon kantokyvyn. Onneksi kulumat, luonnollinen poistuma ja eräät huoltomiehet ovat autojen luonnollinen peto. Myös valtio yrittää rajoittaa autojenmäärää keinotekoisesti veroilla ja maksuilla.

    Eilen näin risteyksessä miten kaksi valotonta autoa yritti lisääntyä kolisten ohikulkijoiden ihmetellessä asiaa.

    Valtio yrittääkin:
    -vähentää autojen määrää siirtämällä verotuksen painopistetttä luonnollisesta käytön pa-verosta omistamisen verotukseen.
    -vähentää kansalaisten ja kansan elintasoa lahjoittamalla rahaa, jotta autoja olisi vähemmän
    -Nostamalla pa-hintoja antamalla päästömaksurahat tuntemattomille ulkolaisille liikemiehille
    -Keksinällä järjettömiä vaatimuksia, jotka maksavat. Esim satelliittipaikannusgsmruuhkamaksut, alkolukko ym.
    -Poistamalla kaistoja autoilta busseille.
    -Sallimalla autovähäisempää kaavoitusta.
    -Sallimalla kroviisiopalkkaiset nälkäiset pysäköintivalvojat ja kieltämällä muun kuin merkityn paikoituksen.
    -karkoittamlla teollisuuden muualle ja vähentämällä kansalaisten auton omistamiskykyä.
    -Kiristämällä kaupungin ulkopuolisen asutuksen määräyksiä ja maksuja keskittääkseen asutuksen kaupunkeihin, joissa ei ole paikkoja autoille.

    VastaaPoista
  3. Lisäys keinoihin
    -Vaatimalla kaupunkeihin pakollista kolmenkympin villitystä. Polkupyörälläkin voi jo saada ylinopeussakot eikä autoa voi käyttää itseaiheutettujen ruuhkien takia.
    -ohjaamalla teille turvattomia miniautoja, joiden kuskit ja autot poistuvat luonnollisena poistumana. Erityisen tehokkaita on autot, joissa pienokaiset ovat selkä kiinni takaluukussa eikä puskuria ole. Tämä näkyy tilastojen kuolleisuuslukujen kasvuna.

    VastaaPoista
  4. Takavalottomuus ei lisää päiväsaikaan peräänajon riskiä vaan päinvastoin pienentää sitä. Perustelu: jarruvalot erottuvat päivällä paremmin kun muut takavalot ei pala.
    Jos on ongelmia päiväsaikaan erottaa edessään takavaloton auto, niin kannattanee ottaa yhteyttä silmälääkäriin tai jopa palauttaa ajokortti nimismiehelle.

    VastaaPoista