sunnuntai 23. lokakuuta 2011

Työmatkakulut väkisin samaan muottiin

Talouselämä-lehti uutisoi valtionvarainministeriön valmistelevan kaikessa hiljaisuudessa työmatkavähennysjärjestelmän radikaalia uudistamista. Matkavähennystä kaavaillaan muutettavaksi etäisyysperusteiseksi. Toisin sanoen sillä ei olisi enää merkitystä, onko julkisen liikenteen palveluja käytettävissä vai ei.

Veroilmoitus - Copyright Kuvatoimisto Albumi - www.albumi.fiKummallista tasapäistämistä, kun muutoin trendi on korvausten ja vähennysten entistä tarkempi kytkentä todellisiin kuluihin. Määritelläänkö seuraavaksi kotitalousvähennykseen vakiohinnat katto-, julkisivu- ja keittiöremonteille?

Hyvin harva pystyy työllistämään itsensä kotoa käsin tai olemaan täysin etätöissä. Ilman työtä taas leppoisaa Strömsö-idylliä ei ole kuin televisiossa. Kun harvaan asuttujen seutujen julkinen liikenne on vuosikymmenten saatossa ajettu alas, on yksityisauto monelle ainoa väline työmatkojen taittamiseen.

Ihmettelin jo autoilun verolinjauksista kirjoittaessani, kuinka vaikeaa ministeriössä on ymmärtää haja-asutusalueiden liikennehaasteita, kun itsellä raitiotievaunut kolistelevat ohi muutaman minuutin välein. Sama ymmärryksen taso näyttää olevan verohallinnon virastotalossa Pasilan aseman kyljessä. Pitäähän sitä maalaisia opettaa, kun eivät ymmärrä käyttää raitsikkaa, junaa tai bussia!

Nykyinen työmatkavähennysjärjestelmä on oikeudenmukainen, koska se ottaa huomioon käytettävissä olevat liikennevaihtoehdot. Miksi sitä pitää muuttaa? Siksikö, että saadaan yhdyskuntarakenne eheytettyä? Kuulostaahan se hienolta, mutta käytännössä se tarkoittaa syrjäseutujen autioittamista ja ihmisten pakkoahtamista kaupunkeihin. Sekö todella on tahotilamme?

Lähde- Talouselämä-lehti 32/2011

1 kommentti:

  1. En osaa sanoa mikä tarkoitus on - mutta kaiken tehokkuuden kannalta on parasta tunkea kaikki ihmiset kaupunkeihin. Katsoi asiaa miten tahansa ympäristön tai tehokkuuden kannalta. Ero on itseasaissa oikein todella huomattavakin.

    Jossei halua asua kaupungissa, se on eri asia. Mutta kysymys siitä, pitääkö muiden kustantaa tällaisen ihmisen ajamiset on ihan toinen kysymys. On esitetty useita kertoja kysymys, saako oman auton käytöstä pitkällä työmatkalla jo nyt aivan liikaa etua.

    Minulla ei ole vastausta näihin kysymyksiin. Mielipide kylläkin.

    VastaaPoista