torstai 1. syyskuuta 2011

Sähkömarkkinan musta lammas

Sähköyhtiö Market Energia on ollut kuluttajaviraston hampaissa jo pidemmän aikaa. Viime keväänä kuluttaja-asiamies kehotti yhtiötä muuttamaan käytäntöään laskuttaa asiakkaitaan useita kuukausia ennakkoon. Yhtiö oli myös lähettänyt laskuja kuluttajille, jotka olivat peruuttaneet sopimuksen tai ainoastaan pyytäneet sähkösopimuksesta tarjouksen tai lisätietoja. Lisäksi laskuissa olleet kulutusarviot olivat asiakkaan aiempaa sähkönkäyttöä suurempia. Kun yhtiön käytännöt eivät kehotuksista huolimatta muuttuneet, kuluttajavirasto vei asian kesällä markkinaoikeuteen.

Voimalinjat - Copyright Kuvatoimisto Albumi - www.albumi.fi
Nyt Market Energia on lähestynyt asiakkaitaan pitkällä asiakaskirjeellä, jossa selostetaan sivukaupalla sähkömarkkinoiden toimintaperiaatteita. Kirjeen tarkoitus lienee hämmentää asiakasta ja kuvata sähkömarkkinoilla toimiminen niin mutkikkaaksi prosessiksi, että kuluttaja päätyisi jättämään asian ”ammattialisille” ja jatkaisi sopimustaan ehdotetulla ennakkolaskutusperiaatteella. En nimittäin usko, että Market Energia tosissaan luulee, että rivikuluttajaa kiinnostaa johdannaismarkkinan tuoterakenne tai sähköpörssin vakuuskäytäntö.

Kieliasultaan ala-arvoisessa kirjeessä on useita asiavirheitä, joiden oikaisemiseen ei yksi blogikirjoitus riitä. Pahin lapsus tekstissä on kuitenkin se, että markkinamekanismien mukainen toiminta rinnastetaan sähkön toimitusvarmuuteen. Vai onko kyse sittenkin tarkoitushakuisesta pelottelusta? Eiköhän kirjeen allekirjoittanut toimitusjohtajakin nimittäin tiedä, että sähköntuotannon ja jakelun tekninen käyttövarmuus hoidetaan erillään kaupallisin periaattein toimivasta sähkömarkkinasta. Mökin mummon sähköt eivät katkea voimalaitosten häiriötilanteessa, mutta sähkönmyyjän katteeseen häiriö saattaa jo vaikuttaakin.

Jos kuluttaja jaksaa lukea kirjeen loppuun, siinä kyllä annetaan vaihtoehto maksaa sähkölaskunsa jälkikäteen. Energian hinta on tosin tällöin toistakymmentä prosenttia korkeampi ja kiinteä maksu yli 50% korkeampi kuin edullisemmassa vaihtoehdossa. Halvin vaihtoehto on pysyä ennakkolaskutuksen piirissä, mutta energiamarkkinaviraston tilastoista selviää, että tämäkin hinta on keskimääräistä korkeampi. Aiemmin halvaksi sähkönmyyjäksi profiloituneen Market Energian hinnoittelupolitiikan täyskäännökselle on vaikea keksiä muuta selitystä kuin viimeinen välistäveto ennen lapun panemista luukulle.

Lähteet: Kuluttajavirasto, Energiamarkkinavirasto ja Market Energian asiakaskirje.


32 kommenttia:

  1. Uskomatonta, mutta totta! Mies avautuu, ilmeisesti ihan oikeesta tyypitä kyse

    http://www.forum24.fi/uutiset/ykkosjuttu/tuhannet-tarttuivat-takyyn


    Håkan Gustafsson
    Comment
    08.09.2011, 16:08:31
    Hei!

    Taas kerran suomalainen lehtimiesten taso nähdään.

    Korjaillaanpa hieman totuuksia, taas.

    Ensinnäkin en ole ikinä toiminut Suomen Energiayhtiö Oy:n toimitusjohtajana, se on helposti tarkasteltavissa kaupparekisteristä.

    Se on totta että olen ollut kyseisessä yrityksessä palkallisena 4 vuotta loppuen vuonna 2009.

    Yritykseni Market Energia Sähkönmyynti Oy:n omistus on seuraavanlainen. Yritys omistaa minä, norjalainen sijoitusyhtiö GN Power As.

    Asiakkaat ovat valinneet vaihtoehdon joka on sähkö suomen ainoa riippumattomalta toimijalta, eli Market Energian. Muut sähkönmyyjät omistavat tuotantoyhtiöitä, jonka ainoa tavoite on saada sähkön tukkuhinta korkeammalle. Voisi kysyä miksi tuottajilla on loppuasiakkaita, varsinkin kun näitten myyntiyhtiöiden tilinpäätökset harvemmin näyttävät positiivista tulosta,päinvastoin ne ovat useimmiten tappiollisia. Voisi kysyä miten tämän on mahdollista. Uskaltaisin jopa väittää että nämä sähkönmyyntiyhtiöt eivät ota kaikkia kustannuksia itse vaan itseasiassa verkkoyhtiö kustantaa it-järjestelmät, asiakaspalvelu etc.

    Yritykseni on poistettu ennakkoperintärekisteristä,se on totta, mutta siihen on luonnollinen syy eikä kyseessä ole yritykseni alasajoa. Meillä on ollut ongelmia tilitoimistomme kanssa jonka olemme nyt viime kesänä vaihtaneet ja teemme parhaillaan valmiiksi viime vuoden tilinpäätös, ja kun teemme vuosilmoituksen verottajalle meidät lisätään taas rekisteriin.

    Meillä on ollut vaikea vuosi takana, hurja kasvu 0 asiakkasta ja on nykyisin 20 000 asiakasta kertoo sen että kaikki meillä ei voi olla pielessä. Viime talven sähkönhinnat saivat kokonaan pakkamme sekaisin. Likviditeetti oli kovillaan, yritysmyyntiorganisaatiomme lopahti kokonaan jonka seuraksena myynti ei tapahtunu ja kiinteät palkat juoksee. Viimeisimpiniä oma asiakaspalvelumme romahti helmi-maaliskuun aikana. Ongelma oli myös markkinahintaisten sähkön myyminen suomessa joka on harvinaista.

    Olemme lopettaneet markkinahintaisten tuotteiden myynti, mikä mielestäni on ikävä koska se on ainoa tapa ostaa sähkönsä täysin läpinäkyvästi. Olemme ulkoistaneet asiakaspalvelumme missä puheluita seurataan 30 min tarkkuudella ja vastausajat ovat noin 4 signaalia keskimäärin, sähköpostitkin tehdään 2 arkipäivän sisällä.

    Voisi myös kysyä miten sähkönmyyjillä on mahdollisuus jälkikäteislaskutuksen ja näen syynä tuottajayhtiöiden ilmainen luottoaika. Työ ja elinkeinoministeri kertoi myös eilen että on pettynyt verkkoyhtiöiden toimintaan kun eivät järjestää tuntitasolla mittaava sähkönkäyttöä suomalaisille kuluttajille. Tämä olisi hyvä tapa ostaa sähkönsä läpinäkyvästi sekä ainoa keino säästää sähkönkustannuksissa, jossa oikea säästö syntyy vähentmällä käyttöä ja on EUn 2020-ohjelman törkeimpiä osia.

    Voisi myös kysyä miksei jutun kirjoittaja soittaa ja kysyy mielipidettäni mikä kuuluu hyvään toimintatapaan. Kirjoitus myös sisältää ristiriitaisuuksia koska kertoo että toimin toimitusjohtajana mutta sitten kertovat että meistä ei tiedetä yrityksen johdtoa. Olisin myös varovainen kritisoimaan yrityksiä toiminnassaa sanalla ei koskaan ellei pystytä väitettä todistamaan.

    Olemme lähettäneet eilen markkinaoikeuteen vastineemme koskien kuluttajaviraston hakemusta ja odotamme innolla ennakkopäätöksen sekä selkeiden pelisääntöjen luominen suomeen.

    Håkan Gustafsson
    Toimitusjohtaja
    Market Energia Sähkönmyynti OY

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla taisi jäädä muutama satku sisälle kun laskuja tuli monta kuukautta ennakkoon. Vaihdoin nopeasti luotettavaan toimijaan. viesteihin tai yhteydenottoihin eivät tietenkään vastanneet. Nykyisin finkraft. ÄLKÄÄ MENKÖ LANKAAN!!!!
      Peter Viertonen
      Kuluttaja

      Poista
  2. Mielenkiintoinen avautuminen. Sinänsä totta että jos joka mökkiin asennetaan tuntiluettavat mittarit, niitä pitää hyödyntää kuten peräänkuulutin blogissa http://viestitin.blogspot.com/2011/02/alykkaat-sahkoverkot-totta-vai-tarua.html

    VastaaPoista
  3. HAHA mikä kommentti HG:ltä! :D Satun nimittäin tietämään että kyseinen toimitusjohtaja ei vastaa puhelimeensa, ei edes omille vanhoille tai nykyisille työntekijöilleen tuossa kevään aikana jo. Läpinäkyvää koko yrityksessä on epätoivoiset yritykset kaapia rahaa ensin spothinnan korjauksilla, ja sitten perättömillä kulutusarvojen nostamisella. Yritys saa juuri sitä mitä on tilannut. Asiakaspalvelu ja yritysmyynti ei lopahtanut firmassa, vaan yrityksen johto teki suuria virheitä. Vain pelkuri yrittää syyttää muita eikä kanna itse vastuutaan. Toivottavasti ennakkopäätös tulee pian, odotan myös innolla mitä toimenpiteitä markkinaoikeus vihdoin pistää firman "johtajan" tekemään. Iloista kylmää talvea vain sähkömarkkinoille! :D

    VastaaPoista
  4. prkl,mikä pulju! hävettää että tuli siihen sotkeuduttua. loppulaskua(hyvityslaskua) saa vääntää tulevaksi ihan tosissaan. Alunperin ko. yrityksellä ei ollut edes aikeita maksaa rahaa takaisin, vasta kilahtaminen luurin toisessa päässä sai edes näennäisesti vauhtia prosessiin.
    Vituttaa niin paljon että tekisi mieli käydä ihan paikanpäällä!

    VastaaPoista
  5. Jos yhtään lohduttaa, niin eiköhän oikeus lopulta voita ja paha saa palkkansa. Vihaisia kohtalotovereita on sen verran paljon.

    VastaaPoista
  6. Anonyymi, voisintko kenties auttaa tekemään asiasta kattavan tv-jutun meille kuningaskuluttajaan kuin sinulla näyttää olevan asiasta sisäpiiritietoa?

    VastaaPoista
  7. Kyllä näyttää olevan huijarifirma, voin sanoa omasta kokemuksesta. minulta yrittivät laskuttaa 5000 kWh liikaa etukäteen, mutta eipä onnistunut.

    harmittaa ,koska olen saapa heiltä tasoituslaskussa 60-70€. Saa nähdä saanko niitä koskaan.!!??

    VastaaPoista
  8. Meillä sama juttu on saatavia 100€ eipä ole rahoja kuulunut.soitettiin sinne syyskuun lopussa ja silloin sanottiin että rahat tulee 21 päivän sisällä eipä ole rahoja näkynnyt.nyt olen soitellu joka viikko sinne ja möykkänny eipä auta.viimeks tänään soitin pahoteltiin ja sanottiin että laitetaan sinne laskutukseen viestiä.pitäis varmaan tilaa perijät tuolta itä puolelta ni ehkä sit tapahtui jotain..prk

    VastaaPoista
  9. Niin Håkan oli Suomen energiayhtiön johtaja Suomessa ja TJ ruotsalainen. Se on alkuperin Maltasta toi kosepti tuotu Suomeen ja perustuu siihen että ihmiset valittavat jonkun verran mutta osa ei ja siitä se voitto tulee. Kunhan puhuu johdannaismarkkinoista jne. se on kuitenkin puhdasta vedätystä. Koskahan tuo kaveri menee rehellisiin hommiin? minä yritys suomi, kirjoita ruotsia mielummin..

    VastaaPoista
  10. Paska lafka, tehty ilmoitus energiamarkkinavirastolle ja kuluttajavirastolle. Tasauslaskun saatavat yli 30 päivää myöhässä. Reklamoitu yritykseen useasti, eivät muuta tee kuin pahoittele. Ihmeellistä toimintaa. Täytyy varmaan ruveta rahoittamaan Fortumin Venäjän bisneksiä!

    VastaaPoista
  11. Itse pääsin irti Market Energiasta eikä saatavia jäänyt kummallekkaan, koska ensimmäinen lappunen joka sieltä tuli minulle oli n.200€ lasku. Eli sopimusvahvistusta ei koskaan tullu. Sitten otin yhteyden Market Energiaan ja sanoin että en aio laskua maksaa ennen kuin asia on selvitetty, jos sittenkään. 30.12 tuli sitten maksuhuomautus EC Collectionilta. Otin yhteyttä sähköpostitse molempiin firmoihin ja sanoin ottavani yhteyttä kuluttaja-asiamieheen jos tämä pelleily ei lopu.
    4.1 tuli viesti Market Energialta että maksut ovat aiheettomia enkä ole ollut heidän asiakas ollenkaan....
    Mutta näin se oikeus voitti!!!!!

    VastaaPoista
  12. Ihme ettei tätä firmaa saada kuriin. Kohta joutuvat viranomaiset itse vastuuseen, koska eivät käytä toimivaltaansa ja velovoitettaan asian mukaisella tavalla.

    VastaaPoista
  13. Itsellä oli laskutuksessa jatkuvasti ongelmia, mutta kun sanoin sopimuksen irti tämän vuoden alussa, maksoivat loppulaskun palautussumman vahingossa tuplana takaisin! Voivat olla varmoja, että tässä tapauksessa heitä kustaan silmään eikä asiakasta.

    VastaaPoista
  14. Hyvä että joskus näinkin päin ;-)

    VastaaPoista
  15. Market Energian jäljet johtavat vasta perustettuun sähkönmyyjäyhtiöön 220 Energia Oy joka toimii myös Virossa. Toivottavasti matkan varrella on opittu jotakin.

    VastaaPoista
  16. "Market Energian jäljet johtavat vasta perustettuun sähkönmyyjäyhtiöön 220 Energia Oy joka toimii myös Virossa. Toivottavasti matkan varrella on opittu jotakin."

    Tuo saa ainakin minun hälytyskellot soimaan. 220 Energia on siis seuraava bulvaani?

    Veikkaan, että ME ei kauaa enää toimi. Etulaskuttaa asiakkaitaan maksimiinsa, sitten konkka ja hellurei.

    Klassinen puhallus.

    Kenenkä oppimista peräänkuulutat? Koijareidenko vaiko asiakkaiden?


    VastaaPoista
  17. Eiköhän tapahtuneesta ole kaikilla osapuolilla opittavaa.

    VastaaPoista
  18. Talouselämä lehti taitaa olla oikeilla jäljillä:
    http://www.talouselama.fi/uutiset/hamarat+sahkokauppiaat+yrittavat+nyt+ihan+uudella+yrityksella/a2148785

    VastaaPoista
  19. market energialla on tuhansia loppulaskuja tekemättä, tämä kertoi minulle heidän nykyinen laskutuspäällikkö joka on ns puolituttu. Toinen keino on tehdä loppulasku, mutta eivät postita sitä ikinä asiakkaalle joten jää omaan kirjanpitoon miinuslaskuksi josta saavat alvejaan takaisin, ja asiakas ei ilmoita tilinroaan (hän ei edes tiedä tehdä sitä kun ei laskua saanutkaan) kirjaavat asiakkaan saatavan vanhentuneeksi 3v jälkeen kirjataan tuotoksi ja rahat siirtyvät lihoittamaan norjalaisia lihavia hemmoja.

    VastaaPoista
  20. Bullshit Håkan Gustafsson,

    VastaaPoista
  21. Sain viimein loppulaskun yli vuosi sitten loppuneesta Neljän ja puolen kuukauden Rahoitus ja harharetkestä Market Energiaan. Jahka loppulaskussa olevat rahat on palautettu tililläni, laitan market energialle vielä oman laskun johon laitan viivästyskorot lainalle... Sen he olivat unohtaneet loppulaskulta. =)
    Aivan paska huijari lafka. Painusivat takaisin kuivaamaan kalaa...
    Opettelisivat puhumaan suomea... Mikään ei ole muuten parantunut vaihtamalla, ei puhelin liittymä, ei vakuutus eikä ainakaan sähkösoppari. En vaihda enään ikinä mitään noista mihinkään. Ihan sama mitä nykyiset maksaa, edullisempi vaihdokki tulee kokemusteni mukaan aina lopulta kalliimmaksi.

    VastaaPoista
  22. On valitettavaa, että yksi toimija pystyy aiheuttamaan näin paljon harmia ja kylvämään epäuskoa koko toimialaan. Ei kuitenkaan kannata luopua kilpailuttamisesta. Itselläni sekä vakuutusten että sähkön kilpailutus ovat olleet varsin tuloksekkaita.

    VastaaPoista
  23. Ihan siltä varalta, että jollakin on yhä saatavia firmasta, niin varmin ja helpoin tapa on pistää haastehakemus Helsingin Käräjäoikeuteen. Aikaa kuluu mutama kuukausu, ja jos ME tekee konkan sillä välillä, on omat tappiot tästä prosessista 80€. Jos ME pysyy nuo kuukaudet pystyssä, saat saatavasi kokonaisuudessaan + tuon 80€ sijaan oikeudenkäyntikuluja 248€ + korot. Tästä vähennetään lopulta vajaan kympin verran ulosottokuluja. Noin se minulla meni, ja varmaan hölmöt maksavat jatkossakin nämä kulut mieluummin kuin pelkät velkansa.

    Ei kannata hetkeäkään odottaa haastehakemuksen tekoa. Sinne vain hakemus ja sen liitteeksi kopio kuiteista ja jokaisesta sähköpostiviestistä, jossa palautus on luvattu, ja vielä vaikka puhelujen päiväykset ja henkilöiden minet, jotka tietysti olet ottanut ylös, kun kymmenet kerrat olet soitellut rahojesi perään.

    VastaaPoista
  24. Eli onko edelleen ihmisä jotka eivät saaneet loppulaskua taikka loppulaskun palautuksia?

    VastaaPoista
  25. VAROKAA ENERGIA 220 YRITYSTÄ!

    ERITTÄIN HUONOJA KOKEMUKSIA ENKÄ TOIVO KENELLEKKÄÄN SAMAA!

    VastaaPoista
  26. Joo, olis pitänyt tutustua 220 energiaan ennen sopimuksen tekemistä....

    Laskutettiin samalta ajalta useaan kertaan, en maksanut. Laskutus muutenkin todella sekavaa...
    No nyt on sähköyhtiötä vaihdettu ja odotellaan yli 300eur hyvitystä ennakkoon maksetusta sähköstä...
    Voi olla onni, että sopimus on yrityksen nimellä. Taidan tehdä 220energialle laskun hyvityssummasta ja jos eivät maksa niin pistän ulosottoon

    Tuolla taas lisää infoa:
    http://www.kkv.fi/Ajankohtaista/Tiedotteet/2014/kuluttaja-asiamies-vei-220-energian-markkinaoikeuteen-lainvastaisesta-sahkosopimusten-myynnista/

    VastaaPoista
  27. Kiitos kommenteista ja linkistä. Ikävä kyllä asiat menevät siis juuri kuten aavistelin blogissa http://viestitin.blogspot.fi/2013/12/220-energia-ei-vakuuta.html

    VastaaPoista
  28. Muistutuksena, että entinen Market Energia jatkaa liiketoimintaa nimellä Finkraft Oy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos erittäin paljon tästä vinkistä! Sahkonhinta.fi sivuston perusteella helppo mennä vipuun, onneksi tuli otettua asioista selvää ennen sähköfirman vaihtoa

      Poista
  29. Kusetusta koko firma.Rupeevat vittuilemaan kun itse töppäävät. Onneksi en kerinnyt edes miettimään sopparia. Löivät itse luurin korvaan tai oikeammin auton penkille.Varokaa hyvät ihmiset tälläisiä kusetusta yrittäviä pellejä. Onneksi on tämä internetin ihmeellinen maailma mistä löytyy tietoa pelleistä ja niiden oikeustoimista.

    VastaaPoista
  30. Do not buy electricity from FINKRAFT (http://www.finkraft.fi/).

    The prices form their webpage valid only for few months after signing contract.

    They significantly increase the price after 3 months, but they keep low prices for the same contract at their webpage.

    When I asked why I should pay more, they told that low prices at webpage only for new customers!

    I made new contract with lower prices, but after 3 months the price again go up significantly.

    You should keep this in mind and change contract every 3 months. As for me I prefer another electricity supplier with lower prices.

    VastaaPoista