keskiviikko 24. elokuuta 2011

Veronkorotuksen ABC

Valtion ensi vuoden talousarvioesityksessä on veronkorotuksia mietittäessä lähdetty tuttuun tapaan konkreettisesti A:sta liikkeelle. A= autot, B= bensiini, D= diesel. C-kirjain on nykyään varattu pysyvästi B- ja D- kohtien CO2 päästöille joita verotetaan aiempien verotuspäätösten kohdassa A.

Aakkoset - Copyright Kuvatoimisto Albumi - www.albumi.fi
Listan A- kohtaan kuuluu toki myös alkoholi, jota saakin verottaa rankalla kädellä kuten tupakkaakin. Ne eivät ole kenellekään välttämättömyys. Mutta sen sijaan yksityisauto on monelle syrjäkylällä asuvalle ainoa kyytivaihtoehto – ja se tuntuu olevan Senaatintorin laidalta katsoen ylivoimaisen vaikea asia ymmärtää. Ei voi suosia julkisia kulkuvälineitä, jos ne eivät kerta kaikkiaan ole käytettävissä.

Autoilija saa keppiä nyt kaikista mahdollisista suunnista. Esityksen mukaan niin auton ostaminen (autovero), omistaminen (ajoneuvovero) kuin käyttökin (polttoaineiden verot) kallistuisivat. Liikennepolttoaineiden verotuksessa tuntuu vain taivas olevan rajana. Nykytilanteessakin bensiinin hinnasta on 60 % veroa ja dieselinkin hinnasta lähes puolet. Dieseliin on jo aiempien veropäätösten mukaisesti tulossa vuodenvaihteessa n. 10 sentin korotus.

Ehkä kornein on kuitenkin suunnitelma autoveron nostosta - tai "tarkistamisesta", kuten valtionvarainministeriö asian ilmaisee. Pohjimmiltaan kyseessä on kuitenkin uusiin autoihin kohdistuvasta 90 M€ autoveron korotuksesta, joka samalla paljastaa kirstunvartijan todelliset tarkoitusperät. Uusien autojen hintojen nousu kun väistämättä vauhdittaa autokannan vanhentumista. Tavoite ei näytäkään olevan ympäristöystävällisempi saati turvallisempi liikkuminen, vaan autoilijan maksimaalinen verorasite. Tällä hetkellä verojen osuus uuden auton hinnasta on päästöistä riippuen 33-50%. Eikö se jo riitä?

Auttaisiko, jos asetelma käännettäisiin kerrankin päälaelleen ja lähdettäisiin etsimään veronkorotuksille uusia kohteita aakkosten toisesta päästä? Toivoisin nimittäin näkeväni listalla esimerkiksi ökyveneiden kaltaisia turhakkeita. Mutta todennäköisesti tässäkin lähestymistavassa ykkössijalle nousisivat lopulta öljyjalosteet.

Lähteet: Valtionvarainministeriö, Autoalan verkkopalvelu, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ja Autoliitto

Jos pidit tästä artikkelista, voit kiittää kertomalla siitä kavereillesi esimerkiksi Facebookin tai Twitterin kautta oheisten jakopainikkeiden avulla. Tai jätä kommentti, pidit sitten tai et. Kiitos!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti