maanantai 13. kesäkuuta 2011

Huoltoasemilta ei saa enää huoltamopalveluita

Suomen teillä ajetaan Euroopan vanhimmilla autoilla, auton keski-ikä Suomessa on pitkälti toistakymmentä vuotta. Päättäjien silmissä tällä ei nähdä yhteyttä onnettomuustilastoihin ja ympäristöhaittoihin, vaan näihin seikkoihin puututaan taas uusilla veroilla ja rajoituksilla. On syntynyt noidankehä jossa autot ja niiden käyttö vain kallistuvat ja autokanta vanhenee entisestään. Harvaan asutussa maassa oma auto on monelle kuitenkin välttämätön.

Kiintoavain - Copyright Kuvatoimisto Albumi - www.albumi.fi
Vanheneva autokanta vaatii enenevissä määrin ylläpitoa. Huolto- ja korjauskustannusten on arvioitu olevan peräti 40 prosenttia auton elinkaaren aikaisista kustannuksista. Osuus on jopa kasvamaan päin koska niin korjaus- ja huoltopalvelujen kuin varaosienkin hinnat nousevat inflaatiota nopeammin. Autojen huolto ja korjaus onkin varsin kannattavaa liiketoimintaa ja 80 prosenttia korjaamoista on merkkiliikkeiden tai korjaamo- ja varaosaketjujen käsissä.

Silti harvalta huoltoasemalta saa enää huoltamopalveluita. Vastajauhettua kahvia kyllä löytyy, mutta auton huoltoon liittyvät tuotteet ja palvelut ovat vähissä. Jos se oikeanlainen ajovalopolttimo vielä hyllystä löytyykin, ei ole ketään joka sen suostuisi autoilijan puolesta vaihtamaan. Tien päällä ei saa apua tähän yksinkertaisimpaankaan ongelmaan, puhumattakaan isommista vioista joita autoilija saattaa matkansa varrella kohdata.

Moni huoltoasema lopetti korjaamotoiminnan takavuosina, kun autojen tekniikka mutkistui ja korjaaminen alkoi edellyttää kalliita testereitä ja erikoistyökaluja. Yksityiset korjaamot ovat pärjänneet lähinnä erikoistumalla tiettyyn automerkkiin tai osa-alueeseen. Tällainen korjaamotoiminta ei välttämättä sovi huoltoasemalle, jonka tavoitteena on palvella autoilijoita mahdollisimman laajasti. 

Merkkikorjaamoiden yksinvalta takuuaikaisiin määräaikaishuoltoihin murrettiin jo vuosia sitten. Viime vuonna säädetty uusi ryhmäpoikkeusasetus toi alalle oikeasti mahdollisuuden vapaaseen kilpailuun, kun valmistaja ei enää pysty esim. velottamaan kilpailijoita huollon tekemisen edellyttämästä teknisestä tiedosta. Miksi huoltoasema- ja korjaamoketjut eivät yhdistä voimiaan ja palauta huoltoasemille niiden alkuperäistä tehtävää?

Jos pidit tästä artikkelista, voit kiittää kertomalla siitä kavereillesi esimerkiksi Facebookin tai Twitterin kautta oheisten jakopainikkeiden avulla. Tai jätä kommentti, pidit sitten tai et. Kiitos!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti