keskiviikko 9. maaliskuuta 2011

E10 on vasta alkusoittoa

Toistaiseksi olen pitänyt lusikkani pois yhä sakenevasta E10 etanolibensiinisopasta. Viranomaiset ja asiantuntijat yrittävät lausunnoillaan rauhoitella kohua, mutta kuluttajien epävarmuus sen kuin kasvaa. Viimeistään se, että Saksan suurimmat autonvalmistajat alkoivat epäillä etanolilla terästetyn bensiinin sopivuutta moottoreihinsa, sai kylmähermoisimmatkin autoilijat hermostumaan. Niin myös minut.

Molekyylit - Copyright Kuvatoimisto Albumi - www.albumi.fi
Kuluttajan on vaikea löytää puolueetonta tietoa asiasta. Motivan, Autoalan keskusliiton ja Öljyalan keskusliiton E10 sivusto sisältää paljon faktaa, mutta kritiikki tai edes terve varovaisuus uutta bensiinilaatua kohtaan loistaa sivustolla poissaolollaan. Autoilijat tankkaavat turvallisemmaksi katsomaansa 98E:tä ja Suomi jää yhä kauemmas uusiutuvan energian käytön tavoitteistaan.

Siitähän tässä bensiinilaatujen uudistuksessa on pohjimmiltaan kyse – Suomen itse itselleen asettamista tavoitteista. EU:n uusiutuvan energian direktiivissä on asetettu jäsenmaille sitova velvoite lisätä uusiutuvan energian osuus liikenteessä vuoteen 2020 mennessä 10 %:n tasolle, mutta Suomi on ottanut kunnianhimoisemman tavoitteen ja tähtää kaksinkertaiseen uusiutuvan energian osuuteen. Siihen ei päästä, vaikka kaikki Suomen bensiinikäyttöiset autot kävisivät E10 bensiinillä. Etanolin osuutta bensiinissä pitää edelleen lisätä.

Tämäkään ei riitä, sillä suurin osa liikennepolttoaineestamme on dieselöljyä. Kuten bensiinissä, myös dieselöljyssä uusiutuvan energian osuuden kasvattaminen on tuonut ekologisia haasteita. Elintarvikkeeksi kelpaavan rypsin tai tropiikista rahdatun palmuöljyn käyttö polttoaineen raaka-aineeksi kun on vähintäänkin arveluttavaa. Ns. toisen sukupolven puupohjainen biodiesel on ekologisesti kestävä ratkaisu, mutta sen mutkikkaat valmistusmenetelmät eivät ole vielä kaupallisessa käytössä.

Suomi onkin pannut paljon sen kortin varaan että metsäyhtiöiden mittavat biodiesel-hankkeet alkavat tuottamaan tulosta ja autoihin niin meillä kuin muuallakin aletaan tankata Suomen vihreää kultaa. Kansallinen intressimme on varmistaa, että puupohjaisen biodieselin maailmanvalloitus ei katkea samanlaiseen luottamuspulaan kuin mihin E10 bensiini nyt näyttää joutuneen.


Jos pidit tästä artikkelista, voit kiittää kertomalla siitä kavereillesi esimerkiksi Facebookin tai Twitterin kautta oheisten jakopainikkeiden avulla. Tai jätä kommentti, pidit sitten tai et. Kiitos!

1 kommentti:

  1. Muistuttaisin siitä seikasta, että mikäli auto hajoaakin E10:n takia, näyttötaakka on kuluttajalla korvausten saamiseksi.

    Suomessa kun kuluttajansuoja on huono vitsi, niin korvausten saaminen ongelmatilanteessa on utopiaa.

    VastaaPoista