tiistai 15. helmikuuta 2011

Handsfree ei vapauta ajatuksia

Matkapuhelimeen puhuminen autolla ajaessa tuntuu olevan liikennerikkomuksista yleisimpiä. Välinpitämättömyyden huipentumana voidaan pitää autoilijoita joiden kalliissa ajopeleissä on taatusti langaton handsfree valmius, mutta sitä ei ole otettu käyttöön vaan puhelimeen puhutaan moottoritien ohituskaistaa ajaessa kuten ennenkin. Mitä merkitystä on lailla jota ei pystytä valvomaan ja jota harva noudattaa kokiessaan sen turhaksi?

Handsfree auton ratti - Kuvatoimisto Albumi www.albumi.fi
On kiistaton tosiasia, että matkapuhelimen käyttö ajon aikana vie kuljettajan huomiota. Mutta niin tapahtuu riippumatta siitä ovatko molemmat kädet ratissa vai eivät. HF laitteen käyttö ei sinällään vapauta kuljettajan aivokapasiteettia tai huomiokykyä ajamiseen. Langallinen hands free laite saattaa jopa heikentää turvallisuutta johtojen sekaantuessa auton hallintalaitteisiin.

Vanha vitsi rekkakuskista jolla kolarissa läikkyy kahvit sanomalehdelle ja tupakantumppi polttaa housut on ehkä karrikoitu, mutta puoliksi totta. Ajaessa tehdään monenlaista muuta askaretta joka on yhtä lailla rangaistavaa eivätkä ammattiautoilijat ole poikkeus. Ehkä pitkä kokemus ja ison auton ohjaamo vieläpä korkealla valvovien katseiden ulottumattomissa tuo valheellista turvallisuudentunnetta. Eivätkä kaikki edes yritä peitellä rikostaan, olen useamman kerran ollut bussissa jonka kuljettaja puhuu kännykkään ajaessaan.

Matkapuhelimen käyttökiellon taustalla on sinänsä perusteltu huoli liikenneturvallisuudesta, mutta lääke on väärä. Tilastojen mukaan kännykkä on osasyy keskimäärin viiteen liikennekuolemaan vuodessa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että nuo kuolonkolarit aiheutuisivat kännykkään puhumisesta. Onnettomuuksia aiheutuu – uskomatonta kyllä – muun muassa tekstiviestien lähettämisestä ajon aikana.

Lainlaatijoilta pitää edellyttää objektiivisuutta. Kuitenkin kännykkä korvalla ajaminen on rangaistavaa, mutta yhdellä kädellä ajaminen HF:n kautta puhelimeen puhuessa ei ole rangaistavaa. Ainakaan automaattivaihteisella autolla ajaessa ei näillä tapauksilla ole turvallisuusnäkökulmasta eroa. Vastaavasti esimerkiksi ajaessa tupakointi on edelleen sallittua, vaikka se taatusti vaatii myös osansa kuljettajan huomiokyvystä. Kaikkia kuljettajan huomiokykyyn vaikuttavia seikkoja tuleekin arvioida samoista lähtökohdista ja rangaistaviksi määriteltäviä tekoja on pystyttävä myös valvomaan.


Jos pidit tästä artikkelista, voit kiittää kertomalla siitä kavereillesi esimerkiksi Facebookin tai Twitterin kautta oheisten jakopainikkeiden avulla. Tai jätä kommentti, pidit sitten tai et. Kiitos!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti