lauantai 30. lokakuuta 2010

Verokarhu tallustelisi kinttupolkuakin

Meille joukkoliikenteen ulottumattomissa asuville verottaja huomioi työmatkakustannukset oman auton käytön mukaan. Sain syksyllä veroviranomaiselta kirjeen jossa se kertoi selvittäneensä netin karttapalvelun avulla että työmatkani lyhenisi lähes kilometrillä jos käyttäisin ilmoittamani reitin sijaan metsäautotietä. Aikaahan siihen köröttelyyn menisi paljon enemmän kuin parempikuntoista maantietä pitkin mutta väliäkös sillä – pykälien mukaan asunnon ja työpaikan välisten matkakulujen korvaus on laskettava lyhintä reittiä käyttäen. Reitin todellinen käytettävyys jääkin sitten viranomaisen tulkinnan varaan.

Ilmeisesti verottaja oli myös huomioinut sen että käytössäni on nelivetoauto, koska kyseinen väylä ei välttämättä ole ympäri vuoden normaalilla henkilöautolla ajettavassa kunnossa. Kärrypolusta aikojen saatossa tieksi muuttuneen väylän kunnossapito on satunnaista, savihaudat ovat routa-aikaan syviä ja tietä ei edes aurata säännöllisesti. Silläkään ei näemmä ollut merkitystä että ko. tien osakkaat eli tienvarren maanomistajat vastustavat läpiajoa ja puuhaavat tielle ajon estävää puomia.

Kelirikko maantiellä - Kuvatoimisto Albumi - www.albumi.fi
Veroviranomaisen tulkinnan täytäntöönpano ei olisi kaatanut talouttani, näkemyseron vaikutus työmatkavähennyksiini olisi ollut alle sata euroa vuodessa. Tulkinta oli kuitenkin sen verran maalaisjärjen vastainen että tein asiasta kirjallisen selvityksen. Ja kas – selvitys hyväksyttiin ja voin laskea työmatkakuluni vastedeskin ajokelpoista reittiä pitkin.

Se tässä prosessissa jäi mietityttämään että kohdistaako veroviranomainen resurssinsa oikein – eikö verotuksessa tosiaan ole isompia epäkohtia selvitettävänä kuin epäily alle kilometrin laskentavirheestä 30 km:n työmatkalla?

Kokonaan toinen asia on, että todellisuudessa työmatkani on kymmenkunta kilometriä tätä laskennallista matkaa pidempi, koska työmatkan ohessa perheen nuorimmainen on kuljetettava kuntakeskukseen päiväkotiin ja takaisin. Lieneekin liikaa toivottu että matkavähennys laskettaisiin todellisten kulujen mukaan.


1 kommentti:

  1. Tämä blogikirjoitukseni sai palstatilaa Aamulehdessä 31.10.2010.

    VastaaPoista