keskiviikko 20. huhtikuuta 2011

Kyseenalaiset keinot nopeusvalvonnassa

Nyt on oikein tutkimuksin todistettu että liikenteen nopeusvalvontakamerat laskevat autojen keskinopeuksia. Onko joku epäillyt että näin ei kävisi? Ongelmahan on että kameratolpat laskevat ajonopeuksia liikaa.

Ylinopeus kameravalvonta - Copyright Kuvatoimisto Albumi - www.albumi.fi
Kameravalvotuilla tieosuuksilla autoilijat ajavat pääsääntöisesti mittarin mukaan sallittua nopeutta. Testien mukaan yleisimpien autojen nopeusmittarit näyttävät kuitenkin 5-10% liikaa. Minkään auton mittari ei valehtele toiseen suuntaan koska autovalmistajat poissulkevat sen mahdollisuuden että ylinopeus johtuisi mittarivirheestä. Kameratolpan kohdalla ajetaan siis jo mittarinkin perusteella turhan hiljaa ja siihen lisätään vielä kuljettajakohtainen varmuusmarginaali.

Toinen nopeusvalvontakameroihin liittyvä ilmiö on että ne tekevät etenkin vilkkailla tieosuuksilla liikenteestä nykivää. Äkkijarrutukset kameratolpan kohdalla saavat liikennevirrassa aikaan haitariliikkeen, jolloin turvallisuusnäkökulmastakin katsoen menetetään suuri osa siitä hyödystä mitä keskinopeuksien laskulla saadaan.

Englannissa ollaankin jo purkamassa kamerajärjestelmää niiden aiheuttamien peräänajojen vuoksi mutta Suomessa kameroita kylvetään koko ajan lisää tienposkiin. Tänä keväänä on taas päätetty varustaa tuhat tiekilometriä lisää nopeusvalvontakameroilla - lasku 3,7 miljoonaa euroa.

Peltipoliisien pääkoppaan yritetään myös takoa lisää järkeä jotta saada ne mittaamaan keskinopeuksia kameratolppien välillä. Viime kesänä viitostiellä kokeillun keskinopeusseurannan kokemusten pohjalta haetaan yhä uusia teknisiä ratkaisuja.

Miten näihin kaikkiin vempaimiin on varaa jos ei ole olosuhteiden mukaan muuttuviin nopeusrajoituskyltteihinkään? Sinänsä keskinopeuksien mittaus olisi hyvä keksintö jos rangaistus hetkellisestä ylinopeudesta kumoutuisi mikäli keskinopeus pysyisi sallitulla alueella. Mutta eihän se niin mene, sehän edistäisi liikenteen sujuvuutta.


Jos pidit tästä artikkelista, voit kiittää kertomalla siitä kavereillesi esimerkiksi Facebookin tai Twitterin kautta oheisten jakopainikkeiden avulla. Tai jätä kommentti, pidit sitten tai et. Kiitos!

7 kommenttia:

  1. Noi peltipoliisit tuottaa ilmeisen hyvin sakkotuloja valtiolle,varmaan lisää kummasti halua panostaa nopeusvalvontaan.Niin kuin monesti on huomattu turvallisuus- ja ympäristönäkökohdat ovat silloin hyvin tärkeitä jos niitä voidaan jotenkin verottaa tai muuten saada tuloja valtion pohjattomaan kassaan.

    VastaaPoista
  2. Noh, katsellaan tilannetta tarkemmin kun ns. peltipoliisit pysäyttelevät ja puhalluttavat epäilyttävästi ajavia ihmisiä, tai pitävät muuten ratsiaa. Olisihan sekin kyllä jos ne tunnistaisivat turvavyönpuuttumisen ja kännykkään puhumisen.
    Ainiin, sitä varten voisi olla työpaikkoja ihmisille. Saataisiin rahakiertämään näin lamanaikaan, ihmisille työtä ja oikeanlaista valvontaa.
    Ihmiset ohittelee tolppia vastaantulevilta kaistoilta, mites sitten ohittelee kun on poliisi vastassa. Pitäis valtiollakin vähän leikata?
    Terv. 21v "raggari-nuori"

    VastaaPoista
  3. Entäs noi risteyksien yhteyteen asennetut tolpat. Moniko kuljettaja tuijottaa tolppaa ja mittaria siinä kohtaa kun pitäisi keskittyä siihen mitä risteyksessä tapahtuu. Veikkaan että aika moni keskittyy siihen tolppaan ja mittariin jolloin koko risteys menee "ohi". Pääasia kuitenkin, että tuli ajettua niin, ettei tolppa välähtänyt. Tosi turvallista...

    VastaaPoista
  4. Sain tässä ensimmäiseni, ylinopeussakkoni. Ajelin Espoosta Hankoon, nopeudet tiellä vaihtelee; millon pitää ajaa 60, sitten 70 alue, joku pätkä 80 ja sitten saakin paikotellen mennä 100.. jossain kohen sitten jo unohtu mitä pitikään ajella. Jotakin yhtenäisyyttä sillekkin reitille, aivan älytöntä touhua.

    VastaaPoista
  5. Hupssista

    ajoin taas kerran huomaattani kameraan ja päädyin selittämään asiaa poliisille. Kun asia oli hoidettu, tulin huokaisseeksi, " On se ihme ettei toi karmee känni näy yhtään päällepäin"

    Olisittepas nähny pollarin naaman, se punotti ja kiukku oikein pursui ulos kun siltä jäi rattijuoppopalkkio saamatta!

    VastaaPoista
  6. Joo kirjoitan oman tapaukseni näistä Peltipolliiseista. Olin matkalla etelästä kohti Kuusamoa. Kas kummaa ajaa täräytin 80km aueella ihan oikein mutta n20 metrin päässä taas "polliisi" ja välittömästi myös risteysalue. Ylikiiminki. No kirje tuli kotiin 2-viikon kuluttua ja sakko 85 €. 60kmh mutta olin ajanut 69 kmh:ssa.
    Nyt asiaan. Asun erään valoristeyksen lähellä siis Korialla.Koiria ulkoiluttaessani olen nähnyt/kuullut kun mennään urku auki ohi risteyksen hullun lailla autoja,m-pyöriä ja jopa viritettyjä mopoja. Että sillä lailla. Jos sakkojeni määrä ei lisäännyt tulevaisuudessa niin seuraavat tulevat sitten vasta seuraavassa elämässä. 2kpl sakkoja 40 vuodessa. Pitkää ikää kaikille.

    VastaaPoista
  7. Niin, täällä Suomessahan ollaan rikollisia, kun ajellaan luonnon keskelle kyhätyllä pinnoitetulla valtaväylällä!!!! Joissain asioissa, tämä on yksi niistä, nuo ruotsalaiset ovat tämän valtakunnan viranhaltioita ja poliitikkoja selvästi älykkäämpiä. Naapurissa on havaittu, että ajoneuvoilla liikkuminen on jopa edellytys nykyajan menestyvälle yhteiskunnalle. Siksi naapurissa noita autoilijoiden vihollisia pystytetään vain paikkoihin, joissa ne saattaisivat olla jopa tarpeen. Meillä on useita esimerkkejä teiden varsilta, joissa peltipömpelin tarkoitus ei ole ainakaan edistää muuta kuin autoilijan ärtyneisyyttä ja valtion verotuloja. Esimerkkejä ei tarvitse kovinkaan kauaksi lähteä etsimään. Lähin peltipömpelisi voi olla juuri sellainen (mitä todennäköisimmin)

    VastaaPoista